SOCIAL MEDIA

Testi: Vaellukselle sopivat vhh-pastat

torstai 22. huhtikuuta 2021



Perinteisiin vaellusruokiin taitaa kuulua kaikenlaiset pikapastat ja nuudelit, mutta ne eivät kovin hyvin sovi vähähiilariseen ruokavalioon retkilläkään. Jokainen tekee omat linjanvetonsa tämän kanssa, mutta itse olen vuosien kuluessa päässyt pasta-addiktiosta eroon, niin en niitä juurikaan mukana repussa kuljettele. Nuudeleita on joskus paketti ollut mukana, josta on riittänyt neljään ateriaan.

Risentan papupasta


20 g on ollut minulle sopiva annos

Viime kesänä mukana oli Risentan papupastaa. Se on valmistettu keltaisista luomusoijapavuista, mutta kun en muita soijatuotteita käytä, niin silloin tällöin käytettynä ei ole minua haitannut. (Sanotaan että soija ei sovi esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalle, mutta en ota tähän mitään kantaa). Paketissa on ohjeen mukaan neljä annosta (1 annos 50 g), mutta kuten totesin, pasta-addiktio on poissa, niin annos tuntuu ja näyttää valtavalta. Pienempikin riittää tuomaan vaihtelua retkiruokaan ja näin saa vielä hiilarit pienemmäksi, vaikka papupastassa niitä on tavalliseen pastaan verrattuna puolet vähemmän. 25 g annos kuivaa papufettuccine sisältää 4,5 g hiilihydraattia.

Risentan papupastoja on kolmenlaisia, mutta en ole kokeillut muita kuin tätä fettuccinea. Se on valmis käytettäväksi ilman erillistä liotusta. Paketin ohjeen mukaan pastaa keitetään 4-5 minuuttia. Pasta kypsyy myös soossin seassa, samalla kuin se muhiin retkikeittimessä. Papupasta on mauttomampaa kuin oikea vehnäpasta, joten mausteisiin ruokiin se sopii hyvin.

Kuivattu Shirataki

Valmis annos shiratakinuudelia (20g kuivana)

Shiratakinuudeleita olen silloin tällöin käyttänyt kotona, mutta en ole nähnyt niissä mitään lisäarvoa, joten niiden käyttö on kuitenkin jäänyt vähäiseksi. Vastikään kuulin, että shirataki eli konjackasvista valmistetut ruuat lisäävät suoliston hyvää mikrobikantaa. Otan ehkä sittenkin tämän tiedon valossa shiratakinuudelit käyttöön, vaikka niissä ei todellakaan ole mitään makua.

Jotta muiden ei tarvitse kokeilla turhaan, niin olen kuivannut shiratakinuudeleita. En kommentoi sitä mitenkään muuten, kuin että ei onnistu!

Valmiiksi kuivattuja shiratakinuudeleita on myytävänä, mutta niissä on lisäksi tapiokajauhoa. Se lisää tuotteen hiilaripitoisuutta. Olen paketin ostanut kyseistä tuotetta, mutta ne ovat jääneet käyttämättä epämääräisen ravintosisällön takia. Paketissa on ilmoitettu vain ravintosisältö / 100 g valmistatuotetta. Paljon valmis annos painaa ja onko se itselle sopiva? ei auttanut kuin pistää nuudelit kiehumaan.

Paketissa on siis kuivaa nuudelia 80 g ja takakannessa lukee, että kun niitä keittää 10 -20 minuuttia, nuudelit turpoavat viisinkertaiseksi 15 minuutin keittoajan jälkeen. Jos tässä tarkoitetaan painoa, paketista tulisi 400 g valmista ruokaa. Omassa käytössä 100 g on ehdoton maksimi, joten vaelluksella voisi riittää 50g kastikkeen lisukkeena ehkä.

Keitin kokeeksi oletetun yhden annoksen eli ¼ paketista, joka on 20 g. Keittoaika on retkiruokiin aika pitkä, varsinkin kun käytän yleensä kaasuakeitintä.

Keitettynä 20 g kuivaa nuudelia olikin vain 60 g, mutta ehkä se on ihan sopiva annoskoko. Tämä annos ilman nestettä sisältää hiilaria 8,4 g. Tai sitten annokseen on laskettu vesi mukaan, jolloin painoksi saattaisi tulla 100g.

 

Tavalliset vehnänuudelit

Laskin vertailun vuoksi tavallisen Mama-nuudelien hiilarimäärän, kuin se on myös ilmoitettu valmiista tuotteesta. Paketissa oli ilmoitettu annoksen kooksi 590 g, joten kun 100 grammassa valmista nuudelia on hiilihydraattia 9,2 g, niin koko annoksen hiilarisisältö on yli 54 g! mukaan on todennäköisesti laskettu kaikki mukana tulevat mausteet ja rasvat.

Ravintosisällöt

 

Lähetä kommentti